Musea horen relevant te zijn voor de communities die ze bedienen. Dat lijkt een open deur, maar het is niet eenvoudig om er altijd 'echt' te zijn voor je publiek. Het urgente heeft de neiging om het belangrijke te verdringen, en voordat je het weet, ben je aan het werk voor persona's in plaats van personen.

Dank je wel voor deze briljante tekeningen. 

Ik ga zo jouw Art of Relevance gebruiken in een college over Nina Simon aan de Reinwardt academie, vind hem echt briljant.

Anoniem

De activistische aanpak van Nina Simon

Gelukkig is daar zelfverklaard cultureel activist en museumdirecteur Nina Simon, bekend van haar blog Museum 2.0. Zij herinnert ons er in haar boek The Art of Relevance (2016) aan dat je je 'hart moet openen voor de buitenstaanders die je het allerliefst binnen wil hebben'. Ze strijdt in het boek (en in de praktijk met haar #ofbyforall beweging) voor het aanknopen van oprecht contact met de mensen die door de deur van je museum (kunnen) komen. Ze daagt iedereen uit om 'met hen te werken, hen te leren kennen, om vrijgevig en moedig samen te werken aan nieuwe deuren'. De deuren zijn hierbij Simon's metafoor voor alle mogelijke manieren waarop je publiek met je instelling contact kan maken.

Verantwoording

Dit beeldverslag is met zorg samengesteld, maar gebaseerd op mijn persoonlijke aantekeningen, en mijn interpretatie hiervan na afloop. Heb je feitelijke onjuistheden ontdekt? Laat het me even weten via het contactformulier!

Jouw verhaal helder in beeld?

Kan jouw conferentie/bijeenkomst/heidag/vergadering ook wel helder beeld gebruiken? Neem dan snel contact op voor een kennismaking! BLIJSTIFT ontwerpt je meeting (en je content) zodat je boodschap aankomt. Let's get visual!