Kunsthistorici zijn over het algemeen eerder van het bewaren dan van het weggooien. En ze zijn in de regel ook doordrongen van de (historische, culturele, financiele) waarde van kunst. Ze bewaren kunst graag in depots, of hangen het aan de muren van statige zalen, zodat de werken onderdeel kunnen blijven van een (onze) gedeelde culturele geschiedenis.

Maar kunst is regelmatig ook inzet van stevige maatschappelijke discussies. Zowel in het werkveld van de kunsthistorici zelf (denk aan de restauratie van de Gouden Koets), maar ook als doelwit van anderen om een punt te maken: je kunt er tomatensoep overheen gooien, jezelf er aan vastlijmen, of het hele ding zo van zijn sokkell trekken.

De Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici (VNK) wijdde een hele editie van hun VNK Bulletin aan de rol van kunsthistorici in dit - soms verhitte en fysieke - debat. Erik van Tuijn (oprichter van Blijstift) maakte speciaal voor dit nummer de cover: een ballpoint tekening gevuld met kunstwerken die zich op een of andere manier in de frontlinie van het maatschappelijk debat terecht zijn gekomen.

Erik van Tuijn, 'Kunst in de frontlinie' Ballpoint op papier (2023)

Meer weten over het autonome werk van Erik? Kijk ook eens op www.erikvantuijn.nl

Oh, en je kunt ook meedoen aan de prijsvraag! Als je voor 15 februari 2023 alle kunstwerken kunt benoemen, kun je een artprint van de tekening winnen!